برگزاری کارگاه توانمند سازی مربیان پرورشی و طلاب طرح امین مدارس سما استان بوشهر

  • تاریخ انتشار : 2024/02/01
  • تعداد بازدید : 274 بازدید
  • نظرات : بدون دیدگاه

برگزاری کارگاه توانمند سازی مربیان پرورشی و طلاب طرح امین  مدارس سما استان بوشهر

به گزارش روابط عمومی سما بوشهر ،کارگاه  توانمند سازی مربیان پرورشی و طلاب طرح امین در زمینه نقش قصه و نقاشی در تربیت مهدوی کودکان با حضور سرکار خانم دکتر فخرالسادات هاشمی سرپرست  امور مدارس سما استان بوشهر و جناب آقای دکتر خواجه پور عضو هیا ت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر  و سرکار خانم دکتراشرف سلطانی نیا  در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.

سرکار خانم دکتر فخرالسادات هاشمی سرپرست مدارس سما استان بوشهر  با بیان اینکه مدرسه و به ویژه مربیان پرورشی، نقش مهمی را در تربیت و شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان بر عهده دارند، هدایت‌گری، تنظیم‌گری و مدیریت را از مهم‌ترین نقش های مربیان پرورشی در مدارس عنوان کرد.

هاشمی  با بیان اینکه تربیت دانش‌آموزان کار همه ارکان مدرسه است، گفت: «تربیت، هدایت کردن افراد به سمت ارزش‌های والای انسانی است؛ این هدایت باید به‌گونه‌ای باشد که افراد این ارزش‌ها را پذیرفته و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندند. خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی باید زمینه‌های پذیرش این ارزش‌ها را در دانش‌آموزان ایجاد کند، پس از آن مدرسه وظیفه تربیت تمام ابعاد شخصیت دانش‌آموزان اعم از رشد اجتماعی، عاطفی، ذهنی و اخلاقی را برعهده دارد.»

وی با بیان اینکه هدایت‌گری، تنظیم‌گری و مدیریت از مهم‌ترین نقش‌های مربیان پرورشی در تربیت دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: «بعد از خانواده، مدرسه به‌ویژه مربیان تربیتی و پرورشی، نقش مهمی در تربیت کودکان و شکل‌گیری شخصیت آنها دارند. نقش الگو بودن مربی، در تربیت دانش‌آموزان غیر قابل انکار است و بر هیچکس پوشیده نیست. ارتباط نزدیک مربیان با دانش‌آموزان و نفوذی که بر آنان دارند، نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می‌کند. این تأثیر و نفوذ ممکن است به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد و به شیوه‌های گوناگون مثل تقلید، الگوسازی و گاهی اوقات، همانندسازی بروز کند.»

در ادامه  سرکار خانم دکتر اشرف سلطانی نیا عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و  مدرس این کارگاه  درمورد نقش قصه و نقاشی و ارتباط آن با مفهوم انتظار و مهدویت و همچنین درمورد تاریخچه قصه و اشاعه آن و ضرورتش در دوران مختلف توضیحاتی ارائه دادند و افزودند ،در هرزمانی یک قصه و سرگذشت وجود دارد. قصه در گذشته یک رسانه بوده چون اگر آموزنده باشد سبب اشاعه فرهنگ اجتماعی و دینی نیز می‌شود. قصه ها در ارتباط با کودک بصورت غیر مستقیم عمل می‌کنند، و با استفاده از ارتباط بین قصه و هنر می‌توان مفاهیم مهمی را به دانش آموزان  آموخت.

در پایان  این کارگاه دکتر قدیر خواجه پور عضو هیات علمی واحد بوشهر  درمورد ساخت و استخراج محتوای مناسب و درمورد مفهوم انتظار و استفاده از تمثیل و تشبیه ها و استفاده از داستان های قرآنی مثل سوره یوسف مطالبی بیان کردند  .