بطحایی مطرح کرد؛

  • تاریخ انتشار : 2020/08/20
  • تعداد بازدید : 1,538 بازدید
  • نظرات : بدون دیدگاه

بطحایی مطرح کرد؛

مهم‌ترین مؤلفه‌ و شاخص‌های کیفیت‌بخشی در دانشگاه‌ها چیست؟

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یادگیری (آموزش عمیق) که شعار سال تحصیلی امسال دکتر طهرانچی بوده، مهم‌ترین مؤلفه‌، ابعاد و شاخص‌های کیفیت‌بخشی در دانشگاه‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از  بوشهر، سیدمحمد بطحایی در هفدهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه امیدوارم این دانشگاه با مشورت و همفکری مسیر پیشرفت را طی کند، گفت: باید تلاش کرد تا با کیفیت‌بخشی به امور در مسیر علم و فناوری انتظارات برآورده شود.

وی با اشاره به موضوع بودجه‌ریزی در دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: نقشه راه هر مؤسسه و سازمان، بودجه‌ای است که برای آن پیش‌بینی می‌شود. بودجه نشان می‌دهد که این سازمان در بازه زمانی تعیین شده چه اهدافی را دنبال می‌کند و برای تحقق آن از چه مسیری عبور خواهد کرد و در پایان چه اهدافی را محقق و چه دستاوردهایی را برای سازمان به ارمغان خواهد آورد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نشانه‌های مواردی که باید در دانشگاه اتفاق بیفتد در بودجه مشخص می‌شود، اظهار کرد: در سنوات اخیر با پشتکار، پیگیری و اهتمام مدیران سازمانی و استانی، این مسئله به خوبی پایه‌گذاری و بنا شده است.

بطحایی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس تاکنون منشأ اثرات مؤثر و مفیدی در کشور بوده است، متذکر شد: در آن زمان بنا بر اقتضائات زمانی و محیطی کشور دانشگاه آزاد اسلامی مانند دیگر مراکز آموزشی دنبال گسترش کمی و توسعه کمیتی بود.

وی با اشاره به تغییر ترکیب جمعیتی کشور و انتظارات از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری ادامه داد: این اقتضائات ایجاب می‌کند که امروز ابعاد کیفی بیش از همیشه مورد توجه باشد.

مهم‌ترین مؤلفه‌های ابعاد کیفیت‌بخشی در دانشگاه‌‌ها چیست؟

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه رویکرد و استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کرده است، اضافه کرد: در یک زمان، گسترش کمی شاخص‌های موفقیت و پیشرفت بود و در زمان کنونی، شاخص‌هایی مانند تولید علم، پاسخگویی به نیازهای علمی و کارآفرینی شاخص های موفقیت محسوب می‌شوند.

بطحایی با اشاره به شعار سال تحصیلی جدید دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: شعار سال تحصیلی امسال توسط دکتر طهرانچی یادگیری (آموزش عمیق) تعیین شده که بنا به تأکید وی باید سرلوحه امور در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: تحقق این شعار یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌، ابعاد و کیفیت‌بخشی است که می‌تواند منجر به تحقق اهداف کیفی و عالی دانشگاه‌ها شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ویژگی‌ها و المان‌های موفقیت در دنیای امروز به سرعت در حال تغییر است، تشریح کرد: امروز موفقیت هر مؤسسه و سازمانی با توجه به تغییرات و پیشرفت‌های لحظه‌ای در حوزه علوم و فناوری در گرو یافتن فرصت‌ها و مسیرهای جدید است.

بطحایی با بیان اینکه سازمانی می‌تواند گوی سبقت را از دیگران برباید که  مسیرهای جدید را کشف و برای تحقق اهداف و برنامه‌های خود به کار بندد، اضافه کرد: در تنظیم بودجه با توجه وضعیت کنونی جهان و کشور اگر از مسیرها و روش‌های قبلی استفاده کنیم، قطعاً با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

تغییر ساختار در دانشگاه‌ها برای کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای

وی با تأکید بر اینکه تغییر یک الزام است، عنوان کرد: برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری زمان بسیاری صرف می‌شود و این موجب از دست دادن فرصت‌ها شده است. باید ضمن انعطاف‌پذیری و تمرکز بر ظرفیت‌ها و نوآوری با تصمیم‌گیری سریع و کم‌خطا، خلاقیت‌ها را شکوفا کرد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اصلاح و تغییر ساختارها برای کاهش درجه بروز خطاها و ایجاد موقعیت و کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای از منابع استانی همواره مورد تأکید مدیریت دانشگاه است، یادآور شد: باید مسیری را طی کرد تا ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی نهادینه شود و با تصمیم‌سازی درست فرصت‌ها به فعلیت تبدیل شوند.

بطحایی با تأکید بر اینکه فعلیت‌پذیری ظرفیت‌ها در استان‌های کشور می‌تواند با تدبیر به خوبی انجام شود، بیان کرد: این ظرفیت‌ها برای مدیران دانشگاهی استان‌ها مشهودتر است، براین اساس باید توجه شود که اصلاح یا تغییر کدام فرآیندها سریع‌تر منجر به تحقق اهداف دانشگاه آزاد اسلامی  خواهد شد.